Ekologiskt Kokosfett – supernäring och bra att steka i!

Ekologiskt kokosfett från Holistic

Många av oss har vuxit upp med föreställningen att kokosfett är riktigt onyttigt, ja rentav farligt. Idag har denna föreställning helt förändrats och många studier har visat att det istället är tvärtom! Kokosfett är faktiskt otroligt nyttigt. Bland annat minskar det sötsuget kraftigt. Det innehåller 91 % mättat fett och höjer inte kolesterolvärdet i blodet. Istället motverkar kokosfett hjärt- och kärlsjukdomar, visar forskning.

Kokosfett består till stor del av laurinsyra, en fettsyra som är känd för sina antibakteriella egenskaper. Laurinsyra stimulerar immunförsvaret och motverkar virusinfektioner. Det har också visat sig att laurinsyra kan skydda mot svampinfektioner såsom candida samt tarmparasiter. Kokosfett är också bättre med tanke på vikt än andra fetter då det till stor del består av korta och mellanlånga fettsyror som har ett lägre kaloriinnehåll. Dessutom omsätts kokosfettets energi snabbt i kroppen vilket gör att kroppen hellre förbränner fettet än att lagra det. En annan fördel med kokosfett är att det håller sig stabilt vid höga temperaturer tack vare dess höga innehåll av mättat fett, vilket gör kokosfettet idealiskt för kokning, stekning och bakning.

Fakta om kokos

  • Kokosfett normaliserar kroppsfetterna
  • Kokosfett balanserar utsöndringen av insulin
  • Kokosfett stärker den antiinflammatoriska förmågan att bekämpa bakterier, virus och svamp samt stärker immunförsvaret.
  • Kokosfett skyddar levern

Diskussionen om huruvida kokosfett är nyttigt eller inte handlar delvis om huruvida det är nyttigt med fleromättat eller mättat fett? Idag vet man att det inte handlar om antingen eller. Nyare studier har visat att en anledning till att det skadliga kolesterolet minskat när man konsumerar fleromättade fettsyror beror på att det så att säga har ”drivits in” i levervävnaden och kärlväggarna. Detta sker inte när kokosfett används vilket en Finsk studie visade (Pietinen med flera, 1997). I denna studie hittade man ingen signifikant relation mellan hjärt-kärlsjukdomar och intaget av mättade fettsyror. Ytterligare studier där kokosfettets positiva egenskaper omnämns är Portillo med flera 1998 och Know your Fats av Mary G. Enig.

Annan intressant forskning (Sircar & Kansra 1998) visade att typ 2 diabetes och hjärt-kärlsjukdomar ökade i Indien i takt med att man bytte ut de traditionella matfetterna såsom kokos och ghee (skirat smör) mot raffinerade och härdade fetter. Raffinerade och härdade fetter är ofta de som kallas ”transfetter” och är ”hydrogenerade”. Dessa vegetabiliska fetter lanseras ofta såsom hälsofrämjande i marknadsföringen. Professor Stamfer vid Harvard University varnar för att användandet av härdade fetter som finns i flertalet margariner är direkt hälsovådliga och att vi bör utesluta dessa ur vår kost.

Det är dock viktigt att använda ekologiskt kokosfett då det kan finnas rester av lösningsmedel såsom hexan och bensin i extraherat fett. Genom ett undantag i EU:s livsmedelslagstiftning får också fartygstankarna som importerade oljor transporteras i, fyllas med lösningsmedel (aceton, hexan, glykol, metanol, svavelsyra) på vägen ut från Sverige. Eventuella rester av detta försvinner när fettet renas, lovar livsmedelsverket och margarinindustrin men vill du vara på den absolut säkra sidan skall du ändå välja ekologiskt kokosfett.

Så några korta kokos-tips:

Vid stekning av mat – använd endast ekologiskt kokosfett eller smör – då vet du att du använder fetter som klarar upphettning utan att omvandlas till transfett.

Blanda kokosfett i din morgonsmoothie

Ta en tesked kokosfett i kaffe eller te

Låt en klick smälta på pannkakor eller våfflor – mums!

Kokosfettet eller kokosoljan finns både med och utan doft och smak – man vill kanske inte ha kokos-smak på all sorts mat!

Taggar: , , , , , , , , ,

Skriv en kommentar