Ett år fritt från gluten – och vi mår mycket bättre!

grain-brainFör ett år sedan slutade jag äta gluten. Det var boken “Grain Brain” som fick mig att till slut ta steget fullt ut. Jag har haft flera i min omgivning som slutat och vittnat om hur mycket bättre de mår; en av mina systrar blev av med värk i kroppen och fick ny energi. Flera av våra kunder i butiken har beskrivit både magproblem som försvunnit och allergier som klingat av till följd av kostomläggningen. Jag visste att gluten lätt skapar problem och att man kan ha en dold överkänslighet även om man inte har uttalad celiaki, men jag trodde inte riktigt att det gällde mig.

Så blev jag tipsad om boken “Grain Brain” och sträckläste den, och sedan fanns det ingen väg tillbaka. I Grain Brain beskriver Dr Permutter patient efter patient med en mängd olika symtom som vid tester visat sig vara glutenintoleranta utan att veta om det. De har kunnat byta värktabletter och en mängd andra mediciner mot glutenfri kost, och blivit friska eller betydligt bättre inom bara dagar eller månader. Dr Perlmutter har sin utgångspunkt i gluten-proteinets påverkan på hjärnan och går så långt att han kallar Alzheimers för Diabetes typ 3, eftersom han sett så mycket kopplingar mellan gluten och bland annat Alzheimers i sin forskning.

Så många exempel på glutens inflammationsskapande effekt på rad, tillsammans med exempel på effekterna på hjärnan av gluten ihop med socker och snabba kolhydrater övertygade mig – ingen mår bra av gluten. Ingen behöver heller gluten – det innehåller inte några näringsämnen som är nödvändiga. Det är bara det att vi lever i en kultur där vete ingår i så mycket mat, att det är lite krångligt i början att välja bort det. Men – det är bara tre sädesslag som innehåller gluten – vete, råg och korn, och det finns massor med mjölsorter utan gluten och som fungerar utmärkt för matlagning och bakning.

Gluten skapar samma sorts sug som socker och snabba kolhydrater, och kan “kidnappa” hjärnan på samma sätt, så att det är svårt att låta bli. Numera när jag känner doften av kanelbullar när jag går förbi Pressbyrån blir jag medveten om varför jag blir “sugen” – det är det söta ihop med det klibbiga glutenproteinet som ger sköna associationer till god fika. Och numera är det lätt att låta bli. Jag associerar numera doften av bullarna till ett tillstånd då jag inte mår så bra.

Efter ett år utan gluten kan jag konstatera följande:
Min mage mår bättre
Den “dimmiga” känslan i huvudet är borta
En lätt känsla av stress som infann sig efter att jag åt något med t ex vete, uppstår inte längre
Jag är jämnare i humöret

Säkert har också en massa andra positiva saker hänt i kroppen som jag inte märker av. Och om jag råkar få i mig gluten – det finns ju dolt i en massa tillsatser i mat – blir jag snuvig, sover sämre och får en allmän “sjukdomskänsla”.

mandelmjl_400g_ekoVi är alla olika och förhåller oss olika till förändringar – till exempel när det gäller kost. En del slutar direkt med vad man nu inte mår bra av och återvänder aldrig, en del tar det successivt och fasar ut steg för steg. Att fokusera på det jag vill “lägga till” snarare än det jag ska ta bort kan göra det lättare att genomföra en förändring. Till exempel att lägga till mer frukt, grönt och nötter för att märka att det minskar suget efter bakverk till fikat. Eller att köpa hem glutenfritt mjöl så att det finns när det är dags att steka pannkakor till barnen.

Jag gjorde slut med gluten och min familj hängde på. Efter några månaders utfasning var jag redo för en förändring på riktigt – jag rensade ut vartenda liten glutensmula ur skafferiet och ersatte det med rismjöl, mandelmjöl, teffmjöl, kokosmjöl, majsmjöl, jyttemjöl, potatisfiber, Fibrex, glutenfritt ströbröd och psylliumfröskal. Jag köpte två böcker om glutenfri bakning och lärde mig skillnaden mellan vanlig bakning och glutenfri – och sedan började vi baka! Så himla kul! En ny värld, där degarna inte alls beter sig som man är van att deg ska vara, men med lite övning blir det toppenbra. Femåringen älskar dessutom att baka, så vi bakar ofta hemma och det blir både matbröd och kladdkakor, pannkakor och pajer.

nytt-brod-baka-gott-utan-glutenVi äter inte sött ofta så ofta i vår familj, men när vi gör det njuter vi – utan gluten och utan dåligt samvete. Och vi kan bara rekommendera en glutenfri kost – se min lista ovan på symtom som jag aldrig vill ha tillbaka! En del oroar sig för bristen på fibrer om man inte äter så mycket spannmål. Det är lätt åtgärdat med psylliumfröskal och linfrön, i brödet eller som kosttillskott. Tillskott av matsmältningsenzymer hjälper också till så att magen fungerar bra. Men gluten är ofta förstoppande, så många magar mår bättre utan.

Titta in till oss på VitaVera och prata gluten – vi delar gärna med oss av våra kost- och baktips!
A. Thor

Taggar: , , , ,

2 Kommentarer till “Ett år fritt från gluten – och vi mår mycket bättre!”

  1. Fint och inspirerande skrivet Anne-Li! … Jag tror faktiskt att detta skulle vara bra för mig med men jag orkar inte riktigt Börja + att jag har ett sånt enoooormt sug efter bröd. Kanske borde jag börja just därför

  2. Anne-Li says:

    Lisa, det är precis det som är så lurigt – det där suget! Men jag kan bara garantera att det avtar efter ett tag, precis som sötsug avtar när man skippat socker i några veckor. Och om man ersätter brödet med glutenfritt bröd kan man ju fortfarande äta en macka när man känner för det!

Skriv en kommentar