Spirulina – koncentrerad supernäring

Spirulina har helt otroliga kvaliteter. Spirulina är en alg som ger dig nästan all protein du behöver, kan hjälpa dig bli av med allergier, stärka ditt immunförsvar, reglera ditt blodtryck och kolesterol och bidra med ett bra skydd mot cancer. Finns det någon anledning att inte äta spirulina?

Spirulina och Chlorella – vad är skillnaden?
Chlorella är en annan form av alg som ofta blandas ihop med Spirulina. Den största skillnaden är att spirulina är tusentals år äldre och har inte de hårda cellväggarna som clorella har, vilket gör att chlorella är mer lik en planta än vad spirulina är. Chlorella har kraftiga utrensningskvaliteter och är perfekt som detox. Chlorella är speciellt bra för att rensa kroppen på tungmetaller såsom kvicksilver som många har efter amalgamfyllningar, vaccin eller kanske har ätit mycket fisk. Spirulina kan inte rensa tungmetaller då det saknar cellmembran. Chlorella är en supernäring som vi kommer att skriva mer om vid annat tillfälle, nu fokuserar vi på spirulina.

Historian om spirulina
Spirulina (Arthrospira platensis) är en enkel encellsorganism vars namn kommer från latinets ”helix” eller ”spiral” p.g.a. dess utseende. Man har använt spirulina sedan 800-talet historiska studier bekräftar att man sålde spirulinakakor runt sjön Texcoco i Mexico. Spirulina återupptäcktes under 1950-talet av en europeisk vetenskapsdelegation men det var först under 1979-talet man började tillverka spirulina storskaligt och odla algen, främst i USA och Japan.

Idag äts denna näringsrika alg och används för att behandla många sjukdomar och åkommor och förekommer i många seriösa diskussioner som ett sätt att få bukt med världshungern. Spirulina har till skillnad från de flersta växter, en remarkabel överlevnadsförmåga och tål stora temperaturvariationer.

Spirulina och arsenikförgiftning
Medan de flesta av oss tar rent dricksvatten för givet är det en lyx i stora delar av världen. En stor del av vattnet i Bangladesh till exempel, är förgiftat av bland annat arsenik och fram till mitten av 90-talet kunde man inte göra så mycket för arsenikförgiftade patienter. Forskare i Bangladesh gorde en tremånaders sjukhusbaserad studie där spirulina gavs till 33 patienter medan 17 fick placebodoser. 82 % av de som fick spirulina visade en exempellös tillfriskning.

En immunförsvarsstärkande boost – spirulinas påverkan på vanliga sjukdomar
Enligt en studie som gjordes av jordbruksdepartementet i Taiwan, visade spirulina kraftiga immunförsvarsstärkande egenskaper. Forskare utsatte räkor för havsvatten som innehöll varmvattensextrakt av spirulina innan de förde över dem till havsvatten med ett pH värde på 8,8. Kontrollgruppen gavs ingen spirulina.
Räkorna som utsattes för spirulina i havsvattnet visade en mycket snabbare anpassning till de höga pH-värdena än kontrollgruppen.

Candida
Om man har autoimmuna sjukdomar såsom Crohns, kronisk trötthetssyndrom, Lupus eller fibromyalgi, kan kronisk candidasvamp både orsaka och förvärra symptom. Spirulina har visat sig hjälpa med tillväxten av en hälsosam bakterieflora i mage-tarm som i sin tur hjälper till att hålla candida under kontroll.

Allergier
Säsongssjukdomar och allegier såsom pollen, mögel och många andra är något som drabbar väldigt många människor. Tyvärr får många som har allergisk snuva läkemedel som gör större skada än vad de hjälper. Anithistamin till exempel, är designad för att hålla immunförsvaret nere vilket leder till minskad motståndskraft mot sjukdomar och att man blir tvungen att fortsätta med läkemedlet. Vissa läkemedel för astma har också allvarliga bieffekter.
Det är här naturliga metoder såsom spirulina kan hjälpa. Enligt en studie som gjorts vid Eskisehir Universitetet i Turkiet, rapporterade patienter som fått spirulina en lindring av symptomen för allergisk snuva, nysningar och kliande.

Balanserar blodtryck
Högt blodtryck (hypertoni) är ett allvarligt tillstånd som påverkar miljontals människor och ökar risken för hjärtattack och stroke. Genom att äta näringsrikt, få motion och använda sig av stressreduceringstekniker kan blodtrycket normaliseras. Enligt en studie som gjorts av ”the Department of Biochemistry in Mexico”, hjälpte 4,5 g spirulina per dag att reglera blodtrycket bland kvinnor och män mellan 18-65 år gamla. Inga andra kostvanor förändrades under de 6 veckor experimentet gjordes.
Hjälp att normalisera kolestrol naturligt

De som äter kolestrolmedicin bör läsa detta extra noggrant. Miljoner människor tar idag kolesterolsänkande mediciner dagligen och många ”experter” menar att miljoner fler bör ta dem. Om man behöver sänka sitt kolestrol finns det naturliga sätt. En studie visade att män och kvinnor mellan 60-87 år gamla som fick 8 gram spirulina per dag under 16 veckor visade lägre kolestrolnivåer än de som fick placebo. Det är viktigt att komma ihåg att höga kolesterolnivåer kan vara ett tecken på en inflammation i kroppen. Att sänka kolesterolet (symptomet) utan att åtgärda inflammationen (orsaken till högt kolesterol) kan vara direkt farligt.
Minskad cancerrisk

Cancer är en de allvarligaste sjukdomarna. Att börja med att minska på fruktos/socker och helt eliminera processad mat i dieten är ett första steg i att minska risken för cancer. Tillsatser som fruktos hjälper cancerceller att växa. Att vistas lagom mycket i solen ger ett bra tillskott av D-vitamin som man vet minskar cancerrisk med nästan 50 %.
Spirulina kan ha bra effekter också för att minska risken för cancer. Enligt en studie som gjorts i Kina, hindrade en blandning av spirulina och selen, växten av MCF-7 bröstcancer celler.

Hälsosamt för vegetarianer – mer protein än i rött kött
Många som tänker på protein tänker på ägg, kött eller kanske en proteindrink. Som vegetarian äter du kanske nötter, bönor, linser och sojaprodukter. Ingen proteinkälla ovan kan mäta sig med spirulina som är 65-71 % fullvärdigt protein i jämförelse med nötkött som bara är 22 % och linser som bara är 26 %. Utöver att vara proteinrik, är spirulina en utmärkt skälla till aminosyror och mineraler. Du behöver egentligen bara ära två matskedar spirulina för att kompensera för protein för en hel måltid. Vi brukar göra en proteindrink till frukost med proteinpulver, 2 tsk spirulina, frysta bär yoghurt och vatten samt ibland något annat supernäringspulver. Det är mättande och man klarar sig ända fram till lunch.

Bästa spirulinan – dosering

Det finns många typer av spirulina så kolla upp lite innan du köper. Spirulina som inte odlats i kontrollerad form kan innehålla massor med tungmetaller och gifter så välj en ekologisk spirulina. Då är du säker på att den odlats säkert. Spirulina finns som pulver och är perfekt att ha i olika smoothies. Du ska inte ta spirulina om du är allergisk mot skaldjur, var försiktig om du är gravid eller ammar.

Läs mer om spirulina på dr Mercola (där mycket av textens fakta är hämtat)
VitaVeras spirulinapulver hittar du här

Taggar: , ,

Skriv en kommentar